بهترین و قشنگ ترین مطالب روز ایران اینجاست
فیلتر نویسی در بورس
شنبه 30 اسفند 1399 ساعت 23:33 | بازدید : 473 | نویسنده : علی | ( نظرات )

با توجه به اینکه نماد های پذیرفته شده بسیاری در بورس وجود دارد و بعد از گذشت مدتی تعداد این نماد ها بیشتر هم می شود، اگر شخصی بخواهد تمامی این نمادها را با توجه به اینکه اطلاعات مالی و معاملاتی این نماد ها هم به صورت لحظه ای به روز رسانی می شود، مشاهده و بررسی کند کار بسیار دشوار و وقت گیری است، فیلتر نویسی دقیقا ابزاری است که که با استفاده از تکنولوژی و برنامه نویسی موجب سهولت انتخاب و شناسایی سهم های با پتاسیل رشد بالا می شود. در واقع فیلتر، غربال سهم مناسب، بر اساس دستور است. برای روشن شدن این موضوع و برای اینکه بدانید فیلترنویسی در بورس چیست؟ تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

فیلتر نویسی در بورس چیست؟

برای اینکه با فیلتر نویسی در بورس آشنا شوید باید در ابتدا بدانید منظور از فیلتر چیست؟
فیلتر بدون توجه به نوع آن، به معنای صاف کردن و جدا کردن بخش هایی از یک مجموعه است، حال مفهم فیلتر در بورس به معنای جدا کردن تعدادی از نماد ها با هدف خاص و مشخص است.

فیلتر نویسی در بازار سرمایه

در نظر بگیرید که فردی برای سرمایه گذاری به دنبال یک سهام مناسب است تا در شرایط مناسب آن را خریداری کند، اما پیدا کردن یک نماد از میان تمام نماد های بازار کاری بسیار مشکل است، حال از طریق فیلتر نویسی این کار را می توان به راحتی انجام داد. شرکت مدیریت فناوری بورس تهران که فعالان بازار سرمایه ان را با نام سایت tsetmc می شناسند از ارکان اصلی بازار سرمایه و زیر مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار است، این شرکت قابلیتی در قالب فیلتر نویسی در بورس اضافه کرده است که در بخش دیده‌بان بازار می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. این قابلیت به سهامداران کمک می­‌کند دیده­ بان خود را به گونه­‌ای که سلیقه، ترجیح و تحلیل­شان است، مشاهده کنند و از کل نمادهای موجود در بازار، نمادهای منطبق بر فیلتر نوشته‌شده را انتخاب کنند. در این صورت بقیه نمادها به سهامدار نمایش داده نمی­شود.

تعریف تخصصی تر از فیلتر نویسی یا جاوا اسکریپت
فیلتر نویسی مجموعه ای از دستورات است که به صورت شبه کد ها یا اسکریپت ها(فیل هایی محدود و قابل تشخیص از زبان برنامه نویسی است که وظیفه و عمل خاصی را روی سایت پیاده سازی می کند) تعریف می شود. در واقع به معنای سفارشی کردن و شرطی کردن اطلاعات برای سرمایه گذاران است.

نمونه های مطرح شده از فیلتر نویسی های معروف بورس:

  • فیلتر ورود یا خروج نقدینگی
  • فیلتر حجم معاملات
  • فیلتر صف خرید و صف فروش
  • فیلتر نماد های منفی
  • فیلتر اختلاف قیمت پایانی و قیمت تابلو
  • فیلتر قدرت خریدار بیشتر از قدرت فروشنده
  • و …

حال موارد ذکر شده بالا به صورت نمونه هستند و شما در طراحی آن فیلتر و شرط مورد نظر آزاد هستید.

وظایف اصلی فیلترها

  1. هر وقت سهمی به آن شرایط مورد نظر ما که از قبل تنظیم کرده ایم رسید، فیلترها آن سهم را به ما نشان می دهند.
  2. وضعیت موجود سهام را بر اساس معیار های مورد نظر ما که تعیین کرده ایم نشان می دهند.

مزایای فیلتر نویسی در بورس

  • عدم نیاز به برنامه های جانبی: فیلتر نویسی در سایت tsetmc (تب دیده بان بازار و سپس فیلتر نویسی) انجام می شود و نیاز به نرم افزار دیگری ندارد.
  • دسته‌بندی و انتخاب فیلدهای موردنیاز نمادها و سفارشی نمودن آن
  • تسریع و تجمیع اطلاعات فاندامنتال و تکنیکال
  • سرعت در دسترسی به اطلاعات در بین انبوهی از اطلاعات
  • امکان رصد بازار با استراتزی ها و دسته بندی های مختلف: مثلا انتخاب یک فیلتر با ویژگی هایی مانند عدم نمایش حجم معاملات، نمایش تعداد و قیمت معاملات
  • راحت بودن محیط اسکریپت‌­نویسی: همان‌طورکه اشاره شد، برای استفاده از قابلیت فیلتر‌نویسی از اسکریپت­ استفاده می‌شود، که نیازی به دانستن برنامه­‌نویسی حرفه­‌ای نیست و با توجه به راهنمای سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران  (tsetmc) استفاده می­‌شود.
  • کاهش امکان عدم توجه و پنهان ماندن تحرکات معاملاتی در سهم
  • بررسی خروجی استراتژی های معاملاتی خویش

معایب فیلتر نویسی در بورس 

  •  بومی بودن: بومی بودن یکی از ویژگی های فیلترنویسی است. این ویژگی باعث می­‌شود در سایر بازارهای مالی استفاده نشود، چرا که در آن­ها اطلاعات متفاوتی مورد نیاز است و تنها در بازار بورس تهران امکان استفاده از آن وجود دارد.
  • عدم دستریس به اطلاعات گذشته: طبق بررسی­‌ها برای برخی از داده­‌های گذشته محدودیت دسترسی تا ۲۱ روز قبل مشاهده شده است.
  • عدم ارتباط با سایر نرم‌افزارها که امروزه یک کاربرد معمولی برای همه نرم‌افزارها محسوب می‌شود
  • عدم استفاده از BackTest که با استفاده از این قابلیت می‌توان بر اساس داده‌های گذشته استراتژی معاملاتی خود را درگذشته آزمون نمود و تمام خطاهای آن را بدون آزمایش در محیط واقعی در محیط آزمایشی آزمود
  • عدم ثبت و دسترسی به داده‌ها در تایم فریم‌های دیگر؛ عملاً فقط داده‌های تایم روزانه در دسترس هست.
  • فیلتر‌نویسی یک زبان برنامه­‌نویسی مانند MQL  در نرم افزارهای معاملاتی نیست.

نحوه نوشتن فیلتر در سایت tsetmc

برای وارد کد ها در بخش فیلتر بورس به شیوه زیر عمل می کنید:

ابتدا وارد سایت بازار بورس اوراق بهادرا شده، به قسمت دیده بان رفته، از قسمت فیلتر بورس گزینه فیلتر جدید را انتخاب کنید.
بعد از کلیک روی فیلتر جدید ایجاد شده، نام فیلتر را به مقدار مناسب تغییر دهید.
کد منتخب را در قسمت مربوطه وارد نمایید.
گزینه اعتبار سنجی را وارد نمایید تا خطاهای کد شما در صورت وجود مشخص شود.
در نهاین گزینه ثبت را بزنید.

انواع قالب فیلتر نویسی بورس

برای فیلتر نویسی دو قالب وجود دارد:

قالب ساده:

در قالب ساده شما می توانید از فیلدهای اطلاعاتی، عملگرها و توابع پیش‌ساخته استفاده کنید. هر فیلتر می‌تواند از تعدادی شرط تشکیل شود که با عملگرهای and, or از هم جداشده‌اند.

قالب کد نویسی:

در این قالب علاوه بر امکانات بالا می توانید برنامه خود را هم بنویسید در این برنامه شما میتوانید ، توابع جدید بسازید، و از تعریف متغیر و شرط و .. استفاده کنید

منبع: بورس فردا

 

برچسب‌ها: فیلترنویسی ,

موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


شاخص کل بورس
یک شنبه 24 اسفند 1399 ساعت 1:26 | بازدید : 538 | نویسنده : علی | ( نظرات )

شاخص کل چیست؟

شاخص کل بیانگر سطح عمومی قیمت ها و سود سهام شرکت‌‌‌‌های پذیرفته شده در بورس استبه شاخص کل، شاخص بازدهی، شاخص قیمت یا بازده نقدی نیز گفته می‌شود که یکی از پرکاربردترین شاخص‌‌‌‌هایی است که بین فعالان حوزه سرمایه و سرمایه‌‌‌‌گذاران بسیار رایج است و مورد استفاده قرار می‌‌‌‌گیرد.

تغییرات شاخص کل:

تغییرات شاخص کل نشان دهنده میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. حال برای اینکه این مفهوم را بهتر درک کنید باید ابتدا به مفهوم بازدهی سهم بپردازیم.

بازدهی سهم چیست؟

به طور کلی سهامداران سود سهام و بازدهی خودشان را از طریق دو منبع به دست می‌‌‌‌آورند. یکی شرکت‌‌‌‌هایی که سهامشان را خریداری کرده‌‌‌‌اند به دست می‌آورند و دیگری تغییر قیمت سهم در طول دوره سرمایه گذاری می‌‌‌‌باشد و این مورد بازدهی سهم را برای سهامداران مشخص می‌کند. برای مثال اگر شخصی یک سهم به قیمت ۳۰۰ تومان در ابتدای سال بخرد و قیمت سهم در پایان سال ۳۶۰ تومان شود و در طی سال شرکت ۶۰ تومان تقسیم سود نمایند. این شخص چقدر بازدهی به دست آورده است؟ ۹۰=۶۰+۳۰

با یک حساب سرانگشتی ساده طبق آنچه در بالا گفته شد این شخص ۹۰ تومان سود کرده است که معادل با ۳۰ درصد سرمایه ابتدایی شخص است.

افزایش شاخص بورس چیست؟

به عنوان مثال اگر شاخص بورس در ابتدای سال ۲۰ هزار تومان باشد و پایان سال این مقدار به ۳۰ هزار تومان افزایش یابد و شاخص بورس ۱۰ هزار واحد افزایش داشته باشد معادل ۵۰ درصد بورس در آن سال بازدهی داشته است. این بازدهی میانگین تغییر قیمت سهم و سود نقدی سالیانه می باشد که سازمان بورس شاخص کل بورس را به صورت روزانه هفتگی و سالانه اعلام می کنندشاخص کل نشان دهنده میانگین بالا رفتن و پایین آمدن قیمت سهم شرکت‌‌‌‌های مختلف می‌‌‌‌باشد.

  •  اگر سبد سهام شما متنوع باشد سود و ضررتان به شاخص کل نزدیک تر است.
  • اطلاعات شاخص بورس به صورت لحظه‌‌‌‌ای در سایت بورس اوراق بهادار تهران و همچنین شرکت فناوری بورس تهران مشاهده کنید

شاخص هم وزن چیست؟

شاخص هم وزن زیر شاخه‌‌‌‌ای از شاخص کل است. و شاخص کل هم وزن از دل شاخص کل بیرون آمده است. با این تفاوت که شاخص هم وزن همان‌طور که از اسمش پیداست سهام‌‌‌‌ها را در وزن یکسان در نظر می‌‌‌‌گیرد.

تفاوت شاخص کل و هم وزن

شاخص کل و شاخص هم وزن هر دو یک میانگین از سهام های داخل بازار هستند و هرچه سهام‌‌‌‌ها افزایش داشته باشند به طبع این دو شاخص نیز افزایش خواهند داشت.

نکته ای که وجود دارد این است که در شاخص کل افزایش‌‌‌‌ها به صورتی است که هر شرکتی متناسب با وزن خودش در شاخص کل تاثیر می گذارد. یعنی اگر شرکت A یک واحد ارزش شرکت است و شرکت B  پنچ واحد ارزش شرکت باشد؛ اگر شرکت B یک واحد سود در آن روز خاص بسازد شرکت A باید ۵ درصد سود در آن روز بسازد تا برابر با سود شرکت B شود سودآوری کمتر و یا حتی زیان تاثیرات بیشتری را در شاخص کل دارند و شرکت‌‌‌‌های بزرگتر در شاخص کل بزرگتر دیده می‌‌‌‌شوند. مثلاً اگر به عنوان مثال یک شرکت ۲۰ درصد بازار را در اختیار داشته باشد نوساناتش ۱/۵ کل بازار است. شرکت های کوچک هرچقدر هم که سودآوری داشته باشند،اگر این شرکت بزرگ زیان ده باشد عملاً شرکت های کوچک نمی توانند شاخص کل را تغییر دهند.

منبع: دلفین وست

 


موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


6 گام طلایی و کلیدی در سرمایه گذاری ملک و املاک
سه شنبه 12 اسفند 1399 ساعت 23:44 | بازدید : 428 | نویسنده : علی | ( نظرات )

قدم اول : تحقیقات میدانی گسترده املاک؛ ابتدا برای شروع شما باید اطلاعات زیادی در مورد املاک و زمین ها و … جمع آوری نمایید، از همین خاطر از تعیین یک ناحیه شروع کنید. در ذهنتان خانه مورد علاقه تان را تصویر سازی کنید با جزئیات و متناسب با مقدار پولی که میخواهید سرمایه گذاری کنید و در ادامه بدنبال آن بگردید. قدم اول بیشترین زمان را باید به خود اختصاص دهد. باید تمام املاک با شرایط مورد نیازتان را بیابید و سپس آنها را بازدید کنید، با صاحب خانه صحبت کنید، از همسایه ها و هم محلی ها راجع به آن سوال کنید. بعضی مواقع در روزنامه و مجلات مربوط به آگهی میتوانید به سادگی ملکی با مشخصات دلخواه تان بیابید، پس نیاز نیست فقط به بنگاه های ملکی مراجعه فرمایید.

 

قدم دوم : وارد مذاکره شوید و کمترین قیمت ممکن را پیشنهاد دهید؛ پیش نیاز موفقیت در قدم دوم تجربه زیاد و کسب علم است شما میتوانید برای سرمایه گذاری در املاک از مشاورین مجموعه دلفین وست کمک بگیرید.. شما باید برای موفقیت در قدم دوم، بیش از دیگر معامله کنندگان از علم مذاکره اطلاعات داشته باشید و بیشتر از دیگر سرمایه گذاران تجربه معامله کردن داشته باشید. در دنیای سرمایه گذاری املاک اصطلاح مهمی مطرح است؛ سود اصلی معاملات ملکی در فروش نیست، بلکه در خرید آنهاست.

بنابراین وقتی که ملک مورد علاقه تان را پیدا کردید و مشخص شد نسبت به ملک های دیگر حوالی قیمت پایین تری دارد و امکان بازسازی آن وجود دارد، باید سریعا با مالک آن وارد مذاکره شوید. شما میتوانید با توجه به تجربه و هنر مذاکره، ملک را بخرید و نحوه پرداخت آنرا به صورت چند قسط مدت دار پرداخت کنید و یا وام بانکی بگیرید تا دیرتر و بعد از تعمیر و فروش ملک مبلغ آنرا پرداخت نمایید؛ تا در دوران تعمیر پول نقد دستتان باشد و بتوانید سریع تر کار تعمیر را تمام کنید.

 

قدم سوم : نقل مکان کنید و فقط شروع کنید؛ خب، شما معامله را با موفقیت پشت سر گذاشتید و به ملک دلخواهتان رسیدید، حالا باید آستین ها را بالا بزنید و شروع کنید شب و روز کار کردن تا در کمترین زمان ممکن آنرا به پایان برسانید. این قدم، قدم بحرانی است، بیشتر سرمایه گذاران در قدم سوم درجا میزنند و همین موضوع موجب شکست سرمایه گذاری آن ها می شود. شما باید در کمترین زمان کار تعمیر را به پایان برساند و توصیه داریم برای خانه اول و دوم تان خودتان تنها اقدام کنید. اگر لازم شد، دوره هایی در این میان بگذرانید تا علم کافی از تعمیر و نصب انواع بخش های یک نمای داخلی ساختمان را بلد باشید تا بعدها اگر آنرا به کارگر می سپارید از روند انجام آن آگاه باشید.

 

قدم چهارم : فصل برداشت؛ حالا نوبت آن رسیده است که بعد از گذشت ماه های سخت و کار کردن در تعطیلات از دسترنج خود نهایت استفاده را ببرید. شما حالا میتوانید ۳ اقدام زیر را در دستور کار داشته باشید :

  1. خانه را به قیمتی بالاتر از قیمت که خریدید بفروشید و با سود مازاد آن ملکی دیگر بخرید و مراحل ۱ تا ۴ را مجددا انجام دهید.
  2. خانه بازسازی شده را اجاره دهید، با پول پیش مستجر خانه بدهی، قبلی و خانه ای جدید بخرید و اقدام به تعمیرش نمایید.
  3. خانه بازسازی شده را اجاره دهید، سپس از بانک بر روی خانه بازسازی شده وام بگیرید و مبلغ را به همراه پول پیش خانه بر روی یک ملک بزرگ تر سرمایه گذاری کنید و با مبلغ ماهانه پرداختی مستجر اقدام به بازپرداخت قسط بانکی نمایید.

 

قدم پنجم : روند را تکرار کنید؛ بعد از گذران مراحل ۱ تا ۴ شما تا حدودی تجربه اولیه و لازم کسب کنید، هم اکنون قادر خواهید بود با تکرار روند بیان شده، خانه های بهتر، با شرایط بهتر و با قیمت بهتری بخرید و تعمیر کنید و بفروشید و با این کار خانه های بیشتری خواهید داشت، تجربه بیشتری خواهید داشت و پول و اعتبار بیشتری نزد بانک دارید.

 

قدم ششم : به سمت خانه های بزرگ تر حرکت کنید؛ زمانی که سرمایه گذاری تان شروع می شود، با خانه های کوچک و ریسک های کوچک و درامد کمتر شروع میکنید، ولی بعدا با کسب مهارت و تجربه، باید به سمت خانه های بزرگ تر حرکت کنید و ذهن تان را درگیر خانه های کوچک تر نکنید. خانه های بزرگتر برعکس حجم شان، تعمیرات کمتر و مشتری های بهتر و سود بیشتری دارند، به صورتی که یک خانه بزرگ میتواند به اندازه ۵ خانه کوچک برای شما سود داشته باشد ،درحالی که زحمتی که بابت ان می کشید شاید نصف زحمتی باشد که بابت یک خانه کوچک می کشید.

منبع:کدبورس

 

برچسب‌ها: مسکن ,

موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سرمایه گذاری در بورس چگونه است؟
جمعه 8 اسفند 1399 ساعت 4:56 | بازدید : 433 | نویسنده : علی | ( نظرات )

 

سرمایه اولیه چقدر باید باشد؟

برای سرمایه‌گذاری در سهام، نیاز به سرمایه زیادی ندارید. حداقل خرید سهام در سیستم‌های معاملات آنلاین که امروز همه از آن‌ها استفاده می‌کنند فقط ۱۰۲ هزارتومان است. اما برای این که فعالیت و زمانی که شما صرف می‌کنید واقعا ارزش داشته باشد، بهتر است حداقل ۵ میلیون تومان سرمایه داشته باشید. با این مبالغ کم معمولا هیچ کسب‌وکاری نمی‌توان راه‌اندازی کرد و به همین دلیل بورس جای خود را در بین افرادی که سرمایه کمی دارند باز کرده است.

مزایای سرمایه گذاری در بورس

سرمایه شما قابل نقد شدن است. اگر شما کسب ‌وکارتان را تعطیل کنید وسایل زیادی روی دست‌تان خواهد ماند اما سرمایه‌ گذاری در بورس فقط خرید برگه سهام است و اگر سهم درستی را انتخاب کرده باشید که نقدشوندگی بالایی داشته باشد، فورا می‌توانید سهام خود را بفروشید تا کارگزار ۳ روز بعد، مبلغ حاصل از فروش سهام را به حساب بانکی شما واریز کند.

خرید و فروش سهام در همه جا و در هر زمان قابل انجام است. فرقی نمی‌کند کجای دنیا باشید، فقط کافی است با یک رایانه به اینترنت متصل شوید و معاملات دلخواه‌تان را از طریق پلتفرم‌های معاملاتی متنوع که برای موبایل‌ها، تبلت‌ها و رایانه ها ساخته شده انجام دهید.

 بورس برای چه کسانی مناسب نیست؟

اگر زمان کافی روزانه (حتی یک ساعت) در اختیار ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.

در صورتی که شغلی ندارید و یا به فکر درآمد ثابت ماهانه هستید، بورس برای شما مناسب نیست.

اگر سرمایه‌ای که در اختیار دارید وام و قرض است، بورس برای شما مناسب نیست.

اگر تحمل زیان احتمالی و ریسک بالا را ندارید، بورس برای شما مناسب نیست.

در صورتی که فکر می‌کنید بورس قمار است و فقط با داشتن شانس و اقبال می‌توان موفق شد، بورس برای شما مناسب نیست.

اگر به فکر این هستید که در مدت خیلی کوتاهی ثروتمند شوید، بورس برای شما مناسب نیست.

در چه صورت بورس برای شما مناسب است؟

 

سرمایه‌ای پس‌انداز کرده‌اید که فعلا به آن نیازی ندارید و قصد دارید سودی بیشتر از سود بانکی کسب کنید.

تصمیم گرفته‌اید بصورت حرفه‌ای شغل سرمایه‌گذاری یا معامله‌گری سهام را در پیش بگیرید.

سه قدم شروع سرمایه‌ گذاری هوشمند


قدم اول: دریافت کد معاملاتی (کد بورسی)

برای معامله در بازار بورس شما نیاز به یک کارگزار رسمی و کد معاملاتی (که با نام کد بورسی – کد سهامداری نیز شناخته می‌شود) دارید. شرکت‌های کارگزاری در واقع واسط بین شما و بازار بورس هستند و وظیفه انتقال سفارشات خرید و فروش سهام را به سامانه معاملاتی بورس برعهده دارند.

این کار می‌تواند به صورت دستی و توسط خود کارگزار صورت بگیرد یا این که سرمایه‌گذار با دسترسی به نرم‌افزار معاملات آنلاین، سفارش را به طور مستقیم ثبت کند. کد معاملاتی نشان‌دهنده هویت شما در بورس تهران است. با وجود بیش از ۱۰۰ شرکت کارگزاری فعال، انتخاب از بین آن ها برای شما مشکل خواهد بود.

توجه داشته باشید که خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادار، صرفا از طریق شرکت‌های کارگزاری انجام می‌گیرد و شما می توانید با مراجعه حضوری، سفارش تلفنی یا اینترنتی سهام بخرید.

بنابراین برای خرید و فروش سهام، الزاما نیازی به مراجعه به تالار بورس یا کارگزاری نیست و در صورتی که حداقل مدرک دیپلم داشته باشید، کارگزاری‌ها سیستم معاملات آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهند.

در سیستم معاملاتی آنلاین که بهترین روش معاملات است، خرید و فروش آنی و لحظه‌ای سهام امکان پذیر است. به این معنی که شما به محض وارد کردن سفارش، خرید یا فروش در همان لحظه انجام می‌شود و نیازی نیست خود کارگزار، سفارشات شما را در سامانه معاملاتی وارد کند. نمایی از سیستم معاملاتی که کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید به صورت آنلاین اقدام به خرید و فروش سهام کنید.

قدم دوم: یادگیری مفاهیم و قوانین بورس

هیچ فعالیتی در دنیا وجود ندارد که نیاز به مهارت نداشته باشد. به طور مثال شاید برایتان سوال باشد که آیا بورس تهران ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز است و معامله انجام می‌شود؟ فرابورس چه تفاوتی با بورس دارد و از اینگونه سوالات. پس سرمایه‌گذاری در بازار سهام هم نیاز به یادگیری برخی قوانین، اصطلاحات و مفاهیم دارد. در مقالات آینده بیشتر آشنا خواهیم شد.

قدم سوم: یادگیری نحوه تحلیل و انجام معاملات

برای تجربه سرمایه‌ گذاری هوشمند باید بدانید کدام سهام یا اوراق بهادار را در چه زمانی بخرید و چه زمانی بفروشید تا بتوانید کسب سود کنید. این کار از طریق یادگیری روان شناسی بازار، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال میسر است و همزمان با یادگیری نیاز به کسب تجربه و تمرین دارد. در این بخش از سفر شما در دنیای بورس، باید بیشترین انرژی و زمان صرف شود، زیرا یک معامله نادرست به هردلیل باعث از دست رفتن بخش بزرگی از سرمایه شما می‌شود

منبع


موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آموزش سرمایه‌گذاری در طلا به زبان ساده
یک شنبه 3 اسفند 1399 ساعت 6:10 | بازدید : 680 | نویسنده : علی | ( نظرات )

آموزش سرمایه ‌گذاری در طلا

سرمایه‌گذاری در طلا یکی از مواردی است که برای سرمایه‌گذاران جذابیت‌های خاصی دارد. تقریباً اکثر سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بخشی از سبد خود را به طلا اختصاص می‌دهند. بازار طلا همیشه یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری بوده است و این جذابیت در طول تاریخ وجود داشته است. از زمان سومریان که 4000 سال پیش طلا را کشف کردند و زمان هخامنشیان که اولین بار این فلز را به‌عنوان سکه ضرب کردند تا امروز، طلا همیشه یک کالای باارزش به‌حساب می‌آمده است پس آموزش سرمایه گذاری در آن یک امر ضروری است. درواقع زمانی که نه نفت، نه سهام و نه بسیاری از دارایی‌های امروزی مطرح نبودند، طلا یک دارایی بوده و هنوز هم هست؛ اما چرا؟

 

چرا طلا باارزش است؟

طلا فلزی است که به دلیل ویژگی‌های فیزیکی که دارد، در طول زمان تغییر نمی‌کند. مواد شیمیایی روی آن اثر نمی‌گذارند و خرابش نمی‌کنند. سرما و گرما، آفتاب یا باران و برف به آن آسیبی نمی‌زنند. جالب است بدانید که هر چه طلا از ابتدا تاکنون کشف و استخراج شده است هنوز هم موجود است. این ماندگاری طلا و همچنین کمیاب بودن آن در زمین باعث شده که ارزش قابل‌توجهی پیدا کند؛ و روزبه‌روز هم به ارزش آن افزوده شود.

نقد شوندگی بالای طلا یکی دیگر از جذابیت‌های آن است. تقریباً هیچ کالای دیگری مثل طلا قابلیت تبدیل‌شدن به پول نقد را ندارد! شما می‌توانید روی ملک، سهام و موارد دیگر هم سرمایه‌گذاری کنید؛ اما موقع فروش پول طلا سریع‌تر به جیب شما برمی‌گردد.

طلا حجم کم و ارزش زیادی دارد. این برای حمل و جابجایی دارایی بسیار موضوع بااهمیتی است. اگر همان میزان پول را بخواهید جابجا کنید مسلماً دردسرهای خاصی خواهید داشت.

اما در بازار طلا حتماً شنیده‌اید که صحبت از طلای 24 عیار یا طلای 18 عیار و … می‌شود.

عیار طلا چیست؟

عیار طلا درواقع نشان‌دهنده میزان خلوص آن است. طلای 24 عیار، طلای 99.9% خالص است و هیچ فلز دیگری با آن ترکیب نشده است؛ اما ازآنجایی‌که طلای خالص نرم است و برای مصارف زینتی کاربرد چندانی ندارد، آن را با فلزات دیگر ترکیب می‌کنند. به‌این‌ترتیب مثلاً طلای 22 عیار طلایی است که 91.6% آن طلا و 10 درصد فلزات دیگر است. یا طلای 18 عیار دارای 75% طلا و 25% فلزات دیگر است. البته این اعداد را به‌صورت زیر نشان می‌دهند:

طلای 24 عیار طلای 22 عیار طلای 18 عیار

999 916 750

750 یعنی در 1000 گرم طلای 18 عیار، 750 گرم آن طلای زرد و مابقی فلزات دیگر است.

اما از چه فلزاتی به‌عنوان آلیاژ در ساخت طلا استفاده می‌شود؟

شاید دانستن این موضوع هم جالب باشد. معمولاً از مس برای آلیاژهای طلا استفاده می‌شود. این توضیح می‌دهد که چرا برخی از طلاهایی که می‌بینیم به رنگ قرمز تمایل دارند.

اما بازار طلای سفید هم داغ است. در طلای سفید از فلزاتی مثل پلاتین، نقره یا رودیوم استفاده می‌شود. با توجه به قیمت بالای نقره و پلاتین، صرفه با این است که از رودیوم استفاده شود.

البته این عیارها تنها مربوط به طلاهای زینتی نیست و در ساخت سکه و شمش هم از آلیاژ استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال عیار سکه بهار آزادی 22 است. شمش طلا هم در عیار و وزن مختلف تولید می‌شود.

چه روش‌هایی برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا وجود دارد؟

  1. سرمایه‌گذاری روی طلا از طریق خرید در بازار سنتی
  2. سرمایه‌گذاری در بازار طلا از طریق بورس
  3. سرمایه‌گذاری در بازار طلا از طریق فارکس

آموزش سرمایه‌ گذاری در طلا دلفین وست

مسلماً مرسوم‌ترین روش برای مردم خرید طلا در بازار سنتی است. به این صورت که به طلافروشی مراجعه می‌کنند، بر اساس سرمایه‌ای که دارند یک طلای زینتی را انتخاب می‌کنند و آن را می‌خرند. مردم سکه را هم به همین طریق در بازار خریداری می‌کنند.

خرید زیورآلات برای سرمایه‌گذاری کار عاقلانه‌ای نیست. به‌این‌علت که اجرت ساخت دارند و موقع فروش ممکن است تا یک‌چهارم ارزش خود را از دست بدهند. واضح است که شما دوست ندارید 2 میلیون تومان درجایی سرمایه‌گذاری کنید و موقع فروش 1 میلیون و 500 هزار تومان دریافت کنید. قیمت طلا چقدر باید رشد کند تا این 500 هزار تومان را جبران کند؟ با توجه به آنچه که در آموزش سرمایه گذاری در طلا دلفین وست می‌آموزیم سرمایه‌گذاری روی شمش طلا یا سکه می‌تواند انتخاب بهتری باشد. البته طلای دست‌دوم یا طلای آب‌شده هم گزینه‌های مناسبی هستند. چراکه در این موارد دیگر از کارمزد خبری نیست.

 

برای سرمایه‌ گذاری شمش بهتر است یا سکه؟

شاید در نگاه اول بین شمش و سکه تفاوت خاصی دیده نشود. درحالی‌که نوع قیمت‌گذاری این دو باهم تفاوت بسیار دارد. شمش طلا تحت تأثیر قیمت جهانی طلا است. مثلاً اگر قیمت هر انس طلا در خارج از ایران 1800 دلار باشد، در داخل نیز به‌اندازه 1800 دلار قیمت دارد. درحالی‌که در مورد سکه این‌طور نیستسکه بهار آزادی در ایران یک کالا است و تحت تأثیر فشار خریداران یا فروشندگان است. این عرضه و تقاضا است که قیمت سکه طلا را مشخص می‌کند. اگر فشار فروشندگان بیشتر باشد، قیمت سکه افت می‌کند و اگر فشار خریداران بیشتر باشد قیمت بالا می‌رود؛ بنابراین سرمایه‌گذاری روی شمش طلا بری افرادی که ریسک‌پذیری کمتری دارند شاید مناسب‌تر باشد. درواقع به همین علت است که در بازار سکه تحت‌فشار بازار معمولاً حباب ایجاد می‌شود.

منظور از حباب قیمت سکه چیست؟

حباب سکه درواقع اختلاف قیمت بین ارزش واقعی سکه (بر اساس قیمت جهانی انس طلا) و قیمت بازار آن است.

برای اینکه تأثیر این موضوع را بر قیمت سکه متوجه شوید خوب است بدانید که قیمت سکه ظرف دو سال گذشته (از نیمه اردیبهشت سال 97 تا نیم اردیبهشت 99) حدود 250 درصد افزایش داشته و از حدود 2 میلیون تومان به حدود 7 میلیون تومان رسیده است. درحالی‌که در همین مدت قیمت جهانی طلا تنها حدود 30 درصد رشد داشته است و ارزش هر انس طلا از 1300 دلار به 1700 دلار رسیده است. البته ارزش دلار هم از آن روز تاکنون رشد زیادی داشته؛ اما با در نظر گرفتن این موضوع هم رشد جهانی طلا به ریال، حدود 317 درصد است که باز هم از رشد قیمت سکه کمتر است.

منبع


موضوعات مرتبط: سرمایه گذاری , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان modoposhakk و آدرس modoposhakk.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 340
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 3

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 110
:: باردید دیروز : 62
:: بازدید هفته : 865
:: بازدید ماه : 4999
:: بازدید سال : 12947
:: بازدید کلی : 38354